viktigavagenvidare

Alla inlägg under oktober 2011

Av viktigavagenvidare - 13 oktober 2011 10:30

Har hittat ett nytt recept som ska provas:


Len linssoppa:


3 skivade morötter

2 hackade gula lökar

1 msk olja

2 burkar krossade tomater

1 l vatten + 1 tärning grönsaksbuljong

2 pressade vitlöksklyftor

1-2 tsk salt

½ tsk chiliflakes

½-1 tsk kanel

1dl hackade aprikoser, färska eller torkade.

3 dl linser

creme fraiche


Fräs de skivade morötterna och hackad gul löl i olja ett par minuter. Tillsätt krossade tomater, vatten vitlök, buljongtärning, salt, kanel och chiliflakes. Tillsätt hackade aprikoser och röda linset. Låt koka på svag värme under lock i ca 30 min. Servera med en klick creme fraiche.

Av viktigavagenvidare - 12 oktober 2011 09:15

Ringde idag samordnaren för operationer igen. Hon sa att jag nog inte kunde räkna med att bli opererad innan jul. Det hade kommit in cancer patienter som är det enda som Magnus nu opererar. Det jag får hoppas på nu är januari 2012.

Är besviken och ledsen. Jag förstår ju självklart att cancer måste gå före en gastric bypass. För dom handlar det ju om att rädda sitt liv. Men det man börjar fundera på är att hur blir det om det kommer in mer och mer cancer patienter?! Då kanske jag inte opereras förrän till sommaren... Funderar smått på om jag kanske måste byta sjukhus ändå. Men vet inte vilka som gör en omoperation som jag behöver. Måste ta ett beslut snart.....

Av viktigavagenvidare - 10 oktober 2011 11:15

Jag har läst mig till många bra recept på vikt-op som jag tänkte samla här.


Nyttig Café Latte:

Hetta upp en ganska stor mugg minimjölk, i mikron eller i kastrull, blanda sedan i 2 kaffeskedar snabbkaffe och ibland 1 kaffesked kakao ihop med det. Om man vill ha i kakao också så blir det bäst om man blandar ihop dom båda pulvren innan man häller det i mjölken. Sprinkla på kardemumma, en liten nypa bara.

 

Bärsmothie:

3 dl Youghurt naturell

1 dl minimjölk

½-1 avokado

1 banan

1-2 ägg

5 dl blandade bär t.ex jordgubb, björnbär och blåbär eller kanske mango ( Dom får gärna vara frysta i påse utan socker)

Ev. honung

Häll youghurt naturell i en mixer. Häll sedan på minimjölken. Häll i avokadon, bananen och äggen. Kör mixern mellan varven eftersom det annars kan bli svårblandat. Häll i bären.  Tycker du att det är för surt så ta lite honung i. Kör allt tills den är slät och fluffig. Räcker till cirka 1 liter. Förvaras i kylskåp högst ett dygn.

 

Teds måne:
Vinnande bidrag för några år sedan i mattävling för högstadieelever.
 
400 g nötfärs
1 knippe persilja
finrivet skal av 1 citron
2-3 krossade vitlöksklyftor
lite vatten
salt , peppar

Allt detta blandas till en lagom fast smet - den delas därefter i 2 delar - plattas ut så de lagom passar till ett stekjärn alt en rund ugnsfast form.

Bred ut en ask färskost -t.ex Bonjour eller Cantadou med vitlöksmak över den ena köttfärsplattan - lägg på den andra plattan och tryck till. Stek på stekjärn alt. i ugn 175 grader ca 20-30 min.

Servera ett gott hemmagjort rotmos till + lite klippt persilja.

 

Köttfärspiroger:

Antal portioner: 4

Det här behöver du:
0,5 paket jäst
1 dl vatten
1 dl lättmjölk
2 tsk olivolja
1 krm salt
5 dl vetemjöl , eller någon grövre variant funkar fint med dinkel
1 st ägg
200 gram nötfärs 10 % fett
100 gram finhackad gul lök
2 klyfta vitlök, finhackade
100 gram fint skuren vitkål
100 gram grovt riven morot
2 msk svensk senap
2 krm oregano
italiensk salladskrydda
5 droppar tabasco
salt och peppar
150 gram blandad sallad

Så här gör du:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten, mjölk och olivolja och rör så att jästen löser sig. Tillsätt salt och 4 dl av mjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg. Tillsätt ev mer mjöl. Låt jäsa i 30 minuter.
Fräs färsen i en stekpanna. Tillsätt all lök och låt den fräsa med i någon minut. Rör i vitkål, morot, senap, oregano, italiensk salladskrydda, tabasco, salt och peppar. Rulla ut degen till en längd. Dela den i 4 bitar och kavla ut dem till rundlar. Lägg fyllningen på mitten och vik över ena halvan. Tryck ihop kanterna med en gaffel och låt jäsa under duk i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda i 225 grader i ca 15 minuter. Servera med sallad.

Av viktigavagenvidare - 10 oktober 2011 11:15

Väntar med iver att få ringa och höra när jag ska bli opererad. Ska ringa på måndag den 17 oktober och hoppas då på något datum.

Sedan i maj har jag samlat all pulvermat jag kommer att behöva till "flytet". Det kallas perioden där man bara lever på pulver typ Cambridge, Naturdiet m.m Man måste äta bara det i en månad innan operationen. Det gör man för att krympa levern. Den krymper 3% för varje 1% du går ner i vikt. När man är kraftig har man en väldigt stor lever och den ligger i vägen för magsäcken vid op. Jag har som sagt allt pulver jag behöver så det blir en billig månad vilken det nu blir.

 

 

Av viktigavagenvidare - 10 oktober 2011 11:15

Ringde för 2 veckor sedan operationssamordnaren på Akademiska sjukhuset. Väldigt trevlig är hon men svaren om när operationen blir av blir ju aldrig positiva. Jag står som nummer 2 i kön för om operationer. Dessutom forskar nu Magnus Sundbom 50% av tiden så det blir inte mycket tid kvar för operationer. Eftersom jag envisas att jag vill opereras av honom så är det bara att ha tålamod. Samordnaren trodde att jag hur som helst skulle bli opererad innan jul. Inte kul när jag väntat sedan besöket hos Magnus den 5/4. Det blir över 8 månader till operation och 20 månader sedan jag kontaktade vårdcentralen första gången angående det här med op.   Ska ringa igen senare.

Av viktigavagenvidare - 10 oktober 2011 11:00

  • Det viktigaste efter operationen är att få i sig protein i varje mål.
  • Du behöver lika många gram protein per dag som din vikt. Alltså du väger 100 kilo, då behöver du 100 gram protein per dag.
  • Ät cirka 7-8 måltider per dag, ungefär varannan timme.

 

  • Exempel på en dags mat:
  • 8.00  Frukost: Te, en skiva grovt bröd med smörgåsmargarin och 3 skivor skinka/annat pålägg.
    10.00  Mellanmål:  Knäcke med skinka/annat pålägg eller ett ägg.
    12.00  Lunch:  Nästan en hel pannbiff, liten potatis, grönsaker.
    14.00  Mellanmål t ex knäcke med skinka/annat pålägg eller ett ägg.
    16.00  Mellanmål som en frukt eller lite nötter.
    17.00  Middag t.ex köttbullar med ris, sås och kokt broccoli.
    19.00 Mellanmål t.ex. frukt eller lite nötter, en smörgås eller yoghurt om du är hungrig.

 

  • Bra piller och pulver efter op:
  • Silica forte, bra för naglar och håret.
  • Resource Instant protein (Nestlé), proteinpulver utan smak som säljs på apoteket.
  • Omeprazol, för magen. Säljs receptfritt på Apoteket.

 Ät en proteinrik måltid (som vanligt) FÖRE träning!
EFTER sin motion äter man en EXTRA måltid som består av snabba kolhydrater (t.ex. banan och/eller en liten mörk chokladbit) och sedan äter man sina proteinrika mål som vanligt igen.
Anledningen till den lilla extra måltiden med snabba kolhydrater är att den förlänger förbränningen du fått genom att motionera.

Av viktigavagenvidare - 9 oktober 2011 21:45

I hela mitt liv har jag varit överviktig. Jag blev mycket mobbad som barn för det och mådde dåligt. När jag blev äldre, och efter flera försök att banta, så  hade jag nästan givit upp. Då fick jag höra om ”Gastric banding”. Tänkte att det här är sista chansen att kanske förlora min övervikt. Läkarna godkände mig för operation och jag opererades på våren 1996 då jag vägde 143 kilo. Som mest i mitt liv har jag vägt 155 kilo.

Allt gick bra och jag gick ner i vikt under flera år. Vägde till slut 73 kilo till mina 175 cm. Det var alldeles för lite för mig. Jag såg mest sjuk och hålig ut. Gick upp till 78 där jag var nöjd. Allt var bra till jag började upptäcka att något var fel. Jag kunde inte hålla något nere under tiden jag sov. Varje kväll blev jag tvungen att spy så jag inte skulle göra det i sömnen. Jag sökte inte för detta och det gick flera år till. På vintern 2009 så började det göra ont runt magsäcken. Alla runt mej blev oroliga och tyckte jag skulle gå till läkare men jag väntade. Ganska snart upptäckte jag att jag kunde äta mycket mer än vad jag kunnat tidigare. Eftersom det hänt väldigt mycket jobbigt under flera år i mitt liv så tog jag chansen att äta. Det var ju det som tröstat mig tidigare.

Resultatet blev att jag gick upp till 120 kilo. Jag sökte läkare för jag var ju tvungen att erkänna att något var fel. Läkaren remiterade mig till överviktsenheten i Uppsala där jag fick höra att jag hade rätt att bli omopererad. Jag blev jättelycklig. Läkaren varnade mig för att det var mer riskabelt för mig att få läckage vid den nya skarven mellan magsäcken och tarmen. Jag tyckte det var värt det eftersom vi har åldersdiabetes i släkten och dessutom mådde inte min kropp bra av att vara så tung.

Nästa instans att gå igenom var ett infomöte på Samariterhemmet. Där fick man lära sig om Gastric bypass, mat, komplikationer m.m Mycket av det kunde jag ju redan eftersom jag levt med åtdragen magsäck i 13 år. Där berättade dom att jag skulle få svar om cirka 2 veckor om jag godkänts.

Det gick flera månader och jag hörde inget. Kände mig dum att kontakta dom så jag väntade. Efter 5 månader fick jag nog. Då visade det sig att dom glömt bort mig och därför hade min remiss inte blivit skickad till kirurgen. Jag blev jättearg och när jag sedan hörde att det hänt flera som var med mig på Samaritermötet fick jag nog. Jag ringde dagligen tills dom efter 4 dagar fått iväg min remiss. Sedan fick jag vänta igen. Fick slutligen i april 2010 träffa en kirurg. Han hette Magnus Sundbom och är totalt underbar. Han godkände mig på en gång efter min info. Jag fick också gå igenom en gastroskopi för att se om allt såg OK ut. Han såg då att ringens inre silikonring gått sönder men att magsäcken hade hållit. Kände mig väldigt lättad.

Nu väntar jag alltså på att bli opererad som det senaste jag hört kommer att ske i december 2011.

Tidigare månad - Senare månad

Jag är en gift kvinna med en vuxen son som nu är Gastric banding opererad. Den har nu gått sönder och jag har gått upp i vikt igen. Ska den 13 december 2011 om opereras till Gastric bypass. Gå till Kategorier, Min viktresa, för att läsa hela min historia.

Kategorier

Min viktnedgång:

Första flytdagen:

14/11 2011 - 126,5 KG

Efter 1 vecka:

21/11  - 122,8 KG  (- 3,7  )

Efter 2 veckor:

28/11 -  120,8 KG (- 2,0, Sammanlagt:  -5,7  )

Efter 4 veckor, vid OP:

12/12 -  118,0 KG (- 2,8, - 8,5  )

 

Sammanlagt flyt: -8,5 KG

 Måndagsvägningar:

9/1 - 112,9 ( - 13,6 KG )

16/1 - 112,1  ( - 0,8 Sammanlagt: -14,4 )

23/1 -  110,7  (  - 1,4, -15,8 )

30/1 - 109,8  ( - 0,9, -16,7 )

6/2 - 109,2 ( - 0,6, -17,3 )

13/2 - 108 ( -1,2, -18,5 )

20/2 - 107 ( -1,0, -19,5 )

27/2 - 106,6 ( -0,4, -19,9 )

5/3 - 105 ( -1,6, -21,5 )

12/3 - 104,6 ( - 0,4, -21,9 )

19/3 - 103 ( - 1,6, -23,5 )

 26/3 - 101,9 ( - 1,1, -24,6 )

2/4 - 101,6 ( - 0,3, -24,9 )

9/4 - 101,5 ( - 0,1, -25 )

16/4 - 100,2 ( - 1,3, -26,3 )

23/4 - 99,6 ( - 0,6, -26,9 )

30/4 - 98,7 ( - 0,9, -27,8 )

 

En månad efter OP:

13/1 - 112,7  KG (sedan op - 5,3 KG)

Två månader efter OP:

13/2 - 108 KG (sedan op - 10 KG)

Tre månader efter OP:

13/3 - 104,3 (sedan op - 13,7 KG)

Fyra månader efter OP:

13/4 - 100,7 (sedan op - 17,3 KG)

Fem månader efter OP:

13/5 - 97,1 (sedan op - 20,9 KG)

Sex månader efter OP:

13/6 - 93,4 (sedan op - 24,6 KG)

Sju månader efter OP:

13/7 - 89,8 (sedan op - 28,2 KG)

Åtta månader efter OP:

13/8 - 89,5 (sedan op - 28,5 KG)

 Nio månader efter OP:

13/9 - 86,4 (sedan op - 31,6 KG)

 

 

-10 KG datum: 20/12 2011

 

-15 KG datum: 19/1 2012

 

-20 KG datum: 22/2 2012

 

-25 KG datum: 28/3 2012

 

-30 KG datum: 17/5 2012

 

-35 KG datum: 30/6 2012

 

-40 KG datum: 2/9 2012

 

-45 KG datum:

 

-50 KG datum:

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards